„Spotkania – Begegnungen” oraz wystawa plakatów Marii Mileńko

„Spotkania – Begegnungen” oraz wystawa plakatów Marii Mileńko

22 października 2010 roku o godz. 19 00 w Galerii BWA i UP przy ul. Okrzei 11 została otwarta wystawa prac artystów z Okręgu Schwalm-Eder / Niemcy pt. „Spotkania – Begegnungen” oraz wystawa plakatów Marii Mileńko.

AUTORZY:

Dr. Karin L. Adam – malarstwo farbami natury; Marcel Bontempi – malarstwo (Pop-Art); Kristina Fiand – rzeźby w drzewie Aloha enterprise pulse login , płaskorzeźby; Ernst Groß – rzeźby w drzewie; Delia Henss – malarstwo; Irmgard Krawetzke – malarstwo; Julia Lambertz – rzeźby w drzewie; Hiltraud Peterova (zmarła 2009) – fotografia; Michael Possinger – plastyka w metalu; Reinhold Rieckmann – ceramika; Sandrino Sandinista Sander – malarstwo farbami natury, zdjęcia „Ars Natura”; Margret Schormann – malarstwo;Gerlinde Vestweber – malarstwo farbami natury.

Wernisażowy wieczór uświetnił krótki koncert rodzinnego kwartetu CAMERATA w składzie: Małgorzata Śmigielska – fortepian, Dariusz i Arkadiusz Śmigielscy – skrzypce oraz Tomasz Śmigielski – wiolonczela.

Wystawa “Begegnungen – spotkania”. Wokół natury.

Po raz pierwszy mamy okazję oglądać w pilskim BWAiUP “na żywo” tak imponującą prezentację prac13 znakomitych artystów z niemieckiego Okręgu Schwalm-Eder, z którym Powiat Pilski nawiązał partnerską współpracę. Pięcioro twórców wraz z przedstawicielami organizatorów zaszczyciło nas swą osobistą obecnością, dzięki czemu aranżacja wystawy jest ich autorską propozycją. W trakcie pracy artyści wyrażali zadowolenie z szerokich możliwości ekspozycyjnych pilskiej galerii, dzięki którym różnorodne pod względem technik i rozmiarów obiekty mogły zostać zaprezentowane w odpowiedni dla nich sposób, eksponujący walory każdej z form. Dieter Werkmeister napisał w katalogu towarzyszącym wystawie, że artyści niemieccy świadomie dokonali dla nas wyboru postaw twórczych, byśmy mogli zapoznać się z ich estetyczną wrażliwością, drogami podążania za ulotnym wrażeniem, czy też spojrzenia na codzienność z innej perspektywy. Sztuka, którą prezentują bliska jest poszukiwaniom i odkrywaniu, także w sobie, szerokich gam odczuwania rzeczywistości, poprzez choćby wyostrzanie zmysłów, spostrzeganie wewnętrznych niepokojów, a jednocześnie zauważanie pewnej ciągłości ludzkiej egzystencjii próby notowania towarzyszących jej refleksji. Wystawa jest interesująca z wielu powodów, nie tylko ze względu na różnorodność stosowanych technik, choć ich nowatorskie użycie warte jest podkreślenia, zwłaszcza w malarstwie i rzeźbie. Zastosowana technika wydaje się w naturalny sposób konieczna dla zobrazowania idei przekazu – np. wyciosany w słupie drewna “cokół” kanistrów obnaża współczesną naturę cywilizacji, stawia cudzysłów pojęciu natura- forma artystyczna implikuje intencję w sposób prosty i trafiony. Autor nie ustawił na sobie plastikowych pojemników, co w rzeczy samej wydawałoby się jeszcze prostsze i nowocześniej nawiązujące do cytatów z rzeczywistości – Ernst Gross rzeźbi i z całą surowością stawia nas przed rytualnym fetyszem. Prace tego twórcy, z pogranicza rzeźby i instalacji pokazują jego fascynację tym materiałem, często (jak sam to określa) uwalnia je z funkcji. Drewno jako tworzywo bliskie człowiekowi posiada własne, niepowtarzalne cechy, słoje, sęki. Artysta naznacza je piętnem ludzkim – żywiołowo żłobi linie, które układają się w kompozycję papilarną, bądź to z otworem na wylot pośrodku, jakby człowiek na powrót czcił światło. W rzeźbach Kristiny Fiand zauważam ciekawe odniesienie do współczesnej formy “świątka”. Drewniane, barwne figurki przewrotnie pokazują codzienność kobiet pracujących w koncernie spożywczym Edeka. Jak starożytna egipska kobieta warząca piwo – grubo ciosane postacie Kristiny niosą swoje atrybuty pracy, garnki, kwiaty, torby, odkurzacze… i trwają. W oryginale cykl ten zawiera kilkaset niepowtarzalnych rzeźb, tworząc wizerunek jakże inny od modowych tabloidów, a jednak pełen wdzięku, afirmacji, może nawet podziwu. Na drugim biegunie znajdzie się malarstwo farbami natury/Arte Povera dr Karin Lina Adam i Sandrino Sandinista Sander. Ich eksperymentalne prace z ziemi, kamienia i złóż osadów z głębi morza pobudzają wyobraźnię bardziej niż podobne obrazy wykonane farbą syntetyczną. Oboje tworzą abstrakcje – ona, bardziej żywiołowa, przywraca niejako czas i naznaczone cieniem miejsca w taki sposób, że gdzieś w głębi słyszy się echo tamtamów, on ujmuje naturalny zestaw barw, ugrów, brązów, ochry, w geometryczny, narzucony przez człowieka – twórcę, porządek. Artyści podają informację o pochodzeniu tworzywa, na wzór tabliczki muzealnej, co sprawia, że dla wielu widzów pojęcie abstrakcji (oderwania od natury) nabiera nowego znaczenia, a nawet ją usprawiedliwia. Natomiast prace Margret Schormann pozbawione są wyraźnych odniesień do natury istniejącej na zewnątrz, odnoszą się za to wyłącznie do stanów duszy, które artystka obrazuje w czystej, abstrakcyjnej formie. Dzieli się ze światem swoim nastawieniem na prawdę odczuwania wewnętrznych napięć, lekkich i delikatnych przejść, mocnych kontrastów, drgań, muzycznych harmonii. Tworzy malarski zapis ulotnych stanów, które tylko dzięki temu stają się rzeczywiste. Pisze, że życie jest polem napięcia między chaosem i porządkiem i z każdym nowym dniem pojawiają się trudności w odnalezieniu równowagi.

Wystawa niniejsza zbliża nas do odwiecznych refleksji o przemijaniu w sposób niemal namacalny, przez co odświeża poczucie wiarygodności twórcy. Przekonujemy się, że język sztuki nadal jest uniwersalny, a w każdym społeczeństwie funkcjonują ludzie wrażliwi i odważni na tyle, by wyrażać w sztuce swój stosunek do rzeczywistości. Artyści znów stawiają na indywidualność, niepowtarzalność, na przekór cyfrowej bezduszności.

Anna Lejba

………………………………………………………………………………………………………………………………….

Maria Mileńko – zwyciężczyni w konkursie na plakat z okazji Dnia Europy 2010. Absolwentka Liceum Plastycznego im. Piotra Potworowskiego w Poznaniu. Obecnie studiuje zaocznie grafikę projektową na IV roku Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu w pracowni prof. Eugeniusza Skorwidera. W 2006 roku otrzymała I nagrodę w kategorii plakat w “Konkursie na logo i plakat promujące jubileusz 110-lecia kina w Poznaniu”, zorganizowanym pod patronatem Prezydenta Miasta Poznania. W tym samym roku zajęła II miejsce w polsko-niemieckim konkursie plakatowym, międzyszkolnym na temat: “Polen.de Guten Tag – dzień dobry”. W 2007 roku uczestniczyła w Salonie Ilustratorów podczas VI Poznańskich Spotkań Targowych – Książka dla Dzieci i Młodzieży.

 

Skip to content